Historisk seilas høyt til fjells

HISTORISK: Katamaranen Kåre Johan er sjette gjendebåt i rekken og oppkalt etter en tidligere skipper.
HISTORISK: Katamaranen Kåre Johan er sjette gjendebåt i rekken og oppkalt etter en tidligere skipper. Foto: Cathrine Dokken

På fjellsjøene Gjende og Bygdin går rutebåtene fortsatt i skytteltrafikk - slik de har gjort i mer enn 110 år. På Bygdin er faktisk båten også den samme!

Ombord i Bitihorn over Bygdin

M/B Bitihorn har siden 1912 gått i fast rute på innsjøen Bygdin hver sommer, og kjører to avganger hver dag. 

Motorisert båttrafikk på Bygdin ble det allerede i 1905 med båten "Bygdin". Før denne tid var det mulig å leie robåter. Dette kunne ta fra 12 til 17 timer avhengig av været. "Bygdin" fikk i 1910 konkurranse av "Kong Haakon" og altså av M/B Bitihorn i 1912.

Sommeren 1913 var M/B Bitihorn den siste av tre båter som kjørte i konkurranse med hverandre. Etter 1913-sesongen ble "Kong Haakon" solgt til Tyin og ble der i mange år som "Jotunheimen". Bitihorn ble igjen alene, men fikk ny konkurranse av en ny "Bygdin" i 1925 og fra 1933 som "Synshorn". Siden midt på 1930-tallet har M/B Bitihorn seilt alene på Bygdin.

FLYTENDE LEGENDE: M/B Bitihorn ble sjøsatt i 1912 og går fortsatt i rute på Bygdin hver sommer. En fjellopplevelse ulik alle andre!
FLYTENDE LEGENDE: M/B Bitihorn ble sjøsatt i 1912 og går fortsatt i rute på Bygdin hver sommer. En fjellopplevelse ulik alle andre!

Gjendebåten over Gjende

Sommeren 1906 la Ole Øvstedal ut på sin jomfrutur med MS Gjende og startet med det passasjertrafikk med motorbåt på Gjende. Siden har det stått en Øvstedal bak roret på de totalt seks båtene som har seilt på Gjende.

Den første båten hadde plass til 28 passasjerer og var bygd av Ole selv på Gjendeosen. Ole startet som «rokar» og i følge Reisehaandbog for Gudbrandsdalen fra 1905 var prisen for å bli rodd til Gjendebu 3,20 kroner. Den som hadde hastverk kunne leie to «rokarer», men da kom prisen opp i 6 kroner.

Ole Øvstedal gjorde seg fort kjent innover Vågåfjellet og han så at den økende ferdselen over Gjende kunne gi grunnlag for ny næring. Han brukte sine egne snekkerferdigheter til å bygge båt og brygger. Alt utstyr og materialer som trengtes ble fraktet innover Sjodalen med hest vinterstid. Gudbrandsdalens båtbyggere hadde ikke den kompetansen som behøvdes til dette arbeidet og Ole hentet derfor folk fra hjemtraktene sine i Tresfjord. 

Siden den tid har flere båter blitt bygget og sjøsatt, og sommeren 2017 ble en splitter ny båt sjøsatt på Gjende: Kåre Johan er  oppkalt etter den forrge skipperen på Gjendebåten. 

HISTORISK SKYSS: Gjennom mer enn 100 år har Gjendebåten fraktet vandrere inn i hjertet av Jotunheimen. Her fra Gjendebu med Svartdalen i bakgrunnen.
HISTORISK SKYSS: Gjennom mer enn 100 år har Gjendebåten fraktet vandrere inn i hjertet av Jotunheimen. Her fra Gjendebu med Svartdalen i bakgrunnen.